MASAIL
UDHHIYYAH
1. Daging
qurban dipun pendet kangge jaminan
panitia.
Pertanyaan :
Panitia
korban punika dumunungipun kados dene wakil kangge
nyembelih lan mbagi daging qurban tumrap tiyang ingkang qurban (mudhohhi), katah
kedadosan sak derengipun dipun bagi, panitia langkung rumiyin mendet daging
korban dipun masak kangge jaminan
panitia ingkang sami tumandang.
Kados
pundi hukumipun panitia mendet daging qurban kangge jaminan sak derengipun dipun
bagi ?.
Jawab :
Mboten kenging, kejawi menawi tiyang ingkang
korban ingkang makilaken sampun nentokaken sebagian kangge panitia utawi wakil
ingkang dipun pasrahi kanti ukuran tertentu ingkang sampun cetha. Menawi tiyang
ingkang korban mboten ngikraraken lan nentokakien bagianipun korban kangge
panitia, hukumipun mboten kenging mendet
rumiyin sak derengipun dipun bagi, amergi hak ipun panitia namung nyembelih lan
mbagi.
Keterangan saking Kitab Al Bajuri
Juz . I hal : 387.
{قـولــه وتــفـريــقــة الــزكاة مـثــلا } أي وكــذبــح
أضــحــيـة وعـقـيــقــة وتــفـريــقــة
كــفــارة ومــنــذور,
ولا يــجــوز لــه اخــذ شـيء الا ان عـيـن لــه الــمــوكل قــدرا مــنــهــا
اهــ
“(Dawuhe mushonnif : umpamane mbagi
zakat) artine kaya dene nyembelih qurban , ‘aqiqah lan mbagi tebusan lan
kang dinadzari, Lan ora wenang tumrape wakil, ngalap sewiji wiji, kejaba yen
wong kang makilake wis nentokake kanggo
wakil mahu, kelawan ukuran kang chetha saka qurban mau”.
(Kitab Al Bajuri
Juz . I hal : 387).
Kesimpulan.
Panitia
mboten kenging mendet
daging korban sak derengipun dipun bagi, sebab panitia dumunungipun minangka
wakil ingkang mboten nggadahi hak kejawi miturut pasrahipun mudhohhi ingkang makilaken. Hak ipun namung nyembelih
lan mbagi miturut pasrahipun mudhohhi, sahingga menawi bade mendet daging kangge
kepentingan menika menawi sampun wonten aturipun mudhohhi nentokaken
kangge wakil utawi panitia punika, tanpa wonten pasrah bilih panitia saget
mendet rumiyin, mboten kenging panitia mendet sak derengipun
mbagi.
2.
Daging qurban nadzar lan larangan
neda.
Pertanyaan :
Nalika
wonten tiyang qurban kanti nadzar , lajeng piyambakipun tumut neda
dagingipun.
a. Menapa piyambakipun wajib nyembelih qurban
malih ?
b.
Larangan neda daging qurban nadzar menika berlaku
kagem
sinten mawon ?.
Jawab :
Miderek
qoul ingkang
rojih, lan
nashipun
Imam Syafi’i tiyang
kala wau mboten wajib
nyembelih qurban malih, nanging wajib nempuhi
reginipun daging ingkang dipun teda. Dene hukum haram menika lumampah kangge
tiyang ingkang qurban nadzar lan sedaya
keluarga ingkang wajib nafkahipun.
Keterangan
saking kitab :
1. Al
Bajuri Juz : 2 hal . 310.
2.
Kifayatul Akhyar Juz : 2. Hal. 241.
1.{ ولا يـأكل المضحى
شـيئا من ألأضحيـة المــنـذرة }
وقـولــه ولا يـأكل أي لا
يجـوز لــه ألأكـل فـأن أكـل شـيئا غـرمـه
, وقـولــه المضحى وكـذا مـن تـلـزمـه نـفـقـتـه
1.
Wong kang Qurban iku ora kena mangan
sithik wae saka daging qurban kang dinadzari, (dawuh ora
kena mangan
) tegese Ora wenang tumrap
wong kang qurban mangan danginge qurban sinajan mung sitik
wae, lamun wong kui mangan, mangka
deweke ketempuan.
Dawuh
“Ora
wenang tumrap wong kang qurban mangan danginge qurban”
kui
uga lumaku kanggo wong kang wajib di
nafkahi. (Al
Bajuri Juz : 2 hal . 310).
2. و لا يجـوز لــه أن يـأكل
مـنـهـا شـيئا.فـلـو أكل مـنـهـا شـيئاغـرم , ولا يـلـزمـه اراقــة دام ثـانـيـا لأنـه قــد
فـعــله وفـيـمـا يضـمـن اوجـه الـراجـح ونـص علـيه الـشـافعي رضي الله عنه انـه يـغرم قـيمـتـه
كما أتلـفه غـيره
2. Ora
wenang tumrap wong kang qurban mangan danginge qurban sinajan mung
sitik,
lamun wong kui mangan ,
mangka deweke ketempuan. Lan ora
wajib ngilekake getih kang kaping pindo sebab deweke wis nglakoni wajibe lan
perkara kang dadi tanggungane. Iki dedalan kang rojih,
lan Imam Syafi’i
RA. wis ngenash
/netepake yeng wong kang mangan daging qurban nadzare wajib ngganti regane kaya
wajibe nempuhi wong liya kang ngrusakake. (Kifayatul Akhyar Juz : 2. Hal.
241),
Kesimpulan.
Tiyang
ingkang qurban kanti nadzar mboten kenging neda
dagingipun qurban. Menawi neda dagingipun wajib nempuhi,
nanging mboten mbatalaken korbanipun lan mboten wajib nyembelih korban malih.
Sedaya daging lulang lan sanesipun wajib dipun shodaqohaken, tiyang ingkang
korban sak keluarganipunhara ngalap korbanipun senaosa namung lulang utawi
sungunipun. Dene ingkang ketatrapan awisan neda punika tiyang ingkang qurban lan
tiyang ingkang wajib dipun
nafkahi.
3.
Daging
qurban lan sunat
neda.
Pertanyaan :
Tiyang ingkang qurban (mboten
qurban wajib/nadzar) punika ingkang langkung sae nderek neda dagingipun
menapa mboten ?
Jawab :
Tumrap
tiyang ingkang qurban sunnat punika ingkang langkung utami nderek neda dagingipun .
Utaminipun
namung sekedik sekedar sak iris kalih iris supados saget tumut nedi dagingipun
kerana tabarruk.
Keterangan
saking Kitab :
- Fathul Wahhab Juz : II hal. 189.
- Al Muhadzdzab Juz : I hal.239.
- Al Iqna’ Juz : II hal. 281.
1. وسـن لـه أكـل من أضـحيـة تطـوع ولـه اطـعـام
أغـنـيـاء لا تـملـيـكـهـم ويجـب تـصـدق بـلـحم مـنـهـا وألأفـضـل التـصـدق بكـلـهـاالا لـقـامـا يـأكـلـهـا تبـركا
فـأنـهـا مـســنـونـة
“Lan disunnatake kanggone wong kang
qurban sunnat mangan
saka qurbane, lan uga wenang aweh marang wong sugih, nanging orang milikake
marang wong sugih, lan wajib nyedeqahake daginge qurban, dene kang luwih utama
nyadaqahake kabeh qurbane kejaba mung pirang pulukan kang dipangan minangka
ngalap barokah, mengkono iku disunnatake”.
( Fathul Wahhab Juz : II hal.
189).
2. وان كان تـطـوعـافـالـمـسـتسـحب أن يـأكل مــنـه
“Menawa
qurban kui sunnat , mangka uga disunnatake tumrape wong kang qurban mangan saka
daginge”
( Al Muhadzdzab Juz : I hal.239
).
3.ويـأكل مـن الأضـحيـة المـتـطوع بـهـا أي يـنـدب لـه ذلك قـيـاسـا
على هـدي التــطوع الـثـابـت بـقـولـه تـعـالى فكـلـوا مـنـهــاواطـعـمـوا
الـبـائـس الفـقـيـر أي شـديـد الـفـقـر
“Lan sunnat mangan daginge qurban kang
sunnat , tegese di sunatake kanggo wong kang qurban kerana di qiyasake kelawan
hadyu sunnat kang ditetepake dawuhe Allah :
فكـلـوا مـنـهــاواطـعـمـوا الـبـائـس الفـقـيـر أي شـديـد الـفـقـر
( Al Iqna’ Juz : II hal.
281 ).
Kesimpulan.
Tumrap
tiyang ingkang korban sunnat, ingkang langkung utami lan sunnat
hukumipun nderek neda dagingipun . Malah
sunnatipun nyodaqohaken sedaya dagingipun lan wenang maringi dateng tiyang
sugih, kejawi namung ngengeh pinten pinten pulukkan supados saget tumut neda
daging kurban kerana tabarruk.
4.
Daging
qurban dipun sade kerana
angsal bagian katah.
Pertanyaan :
Tiyang
ingkang pikantuk pembagian shodaqoh daging korban ngantos kempal katah.
Menapa
piyambakipun kenging nyade daging bagian kala wau ?
Jawab :
Tumrap
tiyang ingkang nampi daging kurban punika kenging nyade
dagingipun menawi
piyambakipun kalebet tiyang faqir, dene
menawi tiyang sugih mboten kenging
nyade,
piyambakipun namung kenging nedi lan nyodaqahaken utawi nyuguh tiyang sanes,
mboten kenging nyade hakipun kados tiyang ingkang kurban. Keterangan saking
kitab :
Busyral Karim Juz. II hal.
127-128.
وللـفقـيـر التـصـرف فـيـه ببـيـع وغـيـره أي لـمسـلم بخلاف الـغنـي اذا
أرسـل الــيـه شـيئ أو أعطيـه فـانـمـا
يتـصـرف فـيـه بـنحـو أكـل وتصـدق وضـيـافـة
“Tumrape
wong feqir bisa nasharufake daging korban kelawan adol utawa liyane tegese
marang sepadane wong Islam. Beda karo wong sugih, nalika deweke dikirimi utawa
diwehi daging qurban, deweke mung kena
nasharufake kelawan sepadane mangan, nyodaqohake lan nyuguh”
(Busyral Karim Juz. II hal.
127-128).
Kesimpulan.
Tiyang
faqir kenging nyade daging
qurban ingkang dipun tampi, dene tiyang sugih
mboten kenging nyade
daging
qurban ingkang dipun tampi, hakipun
namung kenging nedi, nyodaqohaken lan nyuguh
kados dene tiyang ingkang korban sunnat ingkang mboten dipun nadzari.
Dados hakipun mboten mutlak. Dene tiyang faqir hak ipun mutlak sahingga saget
nasharufaken shadaqoh punika miturut kebetahanipun, saget dipun sade, utawi
dipun shadaqahaken tiyang sanes, utawi kangge suguhan.
5.
Daging
qurban dipun paringaken tiyang non muslim.
Pertanyaan :
Kados
pundi hukumipun maringaken daging kurban dateng tiyang non muslim
?
Kanti alasan kemasyarakatan. Jalaran masyarakat
kita menika majemuk tiyangipun pepak agaminipun, Sahingga sesrawunganipun mboten
saget dipun pisahaken, antawis warga muslim lan non ngantos ing perkawis ibadah
ingkang berdampak sosial kados dene kurban menika.
Jawab
:
Mboten
kenging maringaken
daging korban dateng sanesipun tiyang Islam. Ngantos tiyang ingkang pikantuk
bagian daging korban ugi mboten kenging nyodaqohaken utawi nyade dateng
sanesipun tiyang Islam. jalaran qurban menika pasugatan saking ngarsane Allah kangge tiyang tiyang Islam,
mboten kenging kangge sanesipun tiyang Islam.
Keterangan
saing Kitab :
- Al Bajuri Juz.II hal. 301.
- I’anatuth Thalibin Juz II hal. 334.
- Al Qulyubi Juz.II hal. 254.
- Al Iqna’ Juz. II hal. 282.
1.فـالـحق أنـه لا يـجـوز
اطـعـام الـذمـيـين مـن ألأضحـية مـطلـقـا لاتـصـدقــاولا أهـدأ حتى لـو أخـذهــا فـقـراء الـمـســلـمـيـن صـدقـة وأغــيــاؤهـم هـديــة حـرم عـلـيـهـم الـتـصــدق
بـشـيـىء ممـا أخـذوه أواهــدأ شيء مــنـه لأهــل الــذمـة
وكــذلك بـبيــعـه لـهــم لأنــهـا ضـيــافــة الله لـلـمــســلـمــين وهــو ألـمــعتــمـــد
“Sing bener sejatine ora wenang aweh pangan
marang dzimmiyin saka daging korban kelawan muthlak pada uga shadaqah utawa
hidyah, sahingga umpama wong wong faqir saka wong Islam nampa shadaqah, utawa
wong wong Islam kang sugih sugih nampa hidyah saka korban, mangka haram
nyadaqahake marang wong kafir dzimmi senajan mung sithik saka daging qurban mau,
semono uga ngedol marang wong wong kui, jalaran qurban iku pasugatan saka
ngarsane Allah kanggo wong wong Islam.
Iki
qaul kang mu’tamad”. (Al Bajuri Juz.II hal.
301).
2.ويـشــترط فـيـهــم أ يـكـونــوا من مـســلـمـيــن
أمـا غـيـرهـم فلا يـجـوز
اعـطاؤهـم مـنـهــا شيئا
“Disyaratake
wong kang pada nampa sadhaqah
korban iku
saka wong wong Islam, dene wong wong liyane ora wenang diwenehi senajan mung
shithik wae saka qurban”
(I’anatuth
Thalibin Juz II hal. 334).
Kesimpulan.
Maringi
shadaqoh saking kurban dateng sanesipun tiyang Islam punika mboten
kenging,
hukumipun haram.
Ngantos tiyang Islam ingkang nampi bagian kurban tiyang faqir nampi shodaqoh,
utawi tiyang sugih nampi hidyah ugi mboten kenging maringaken utawi nyade dateng
tiyang non Islam menika , jalaran korban punika pasugatan saking ngarsane Allah
kangge tiyang tiyang Islam, mboten
kenging dipun paringaken dateng tiyang sanes. Menawi kepingin maringi daging
tiyang sanes saget kanti cara sanes.
6.
Korban, kulit, sirah lan kikilipun di dol nggo tuku
daging.
Pertanyaan
:
Katah
kedadosan ing mangsa menika panitia korban nyade kulit, sirah lan kikilipun korban , lajeng
dipun tumbasaken daging lajeng dipun bagi, supados langkung manfa’at. Menapa wonten qoul ingkang
ngengingaken ngaten menika ?
Jawab :
Wonten qoul
ingkang ngengingaken nyade kulit utawi sirah lan sanesipun ngaten punika, inggih
punika qoulipun Imam Abu Hanifah (Imam Hanafi).
Keterangan
saking Kitab : Kifayatul Ahyar Juz.II hal, 242.
وعـنـدأبي حنيـفـة رحمـه الله أنـه يجـوزبيـعـه ويـتصـدق بـثمـنـه وأن
يـشــتري بعـيـنـه مـا
يـنـتـفـع بـه فى البـيـت , لـنـاالقـيـاس على اللحـم
وعـن صـاحب التـقـريـب حـكايـة قـول غـريـب أنـه يجـوز بيـع الـجـلد ويـصـرف
ثـمـنـه مصـرف الأضـحيـة والله
أعلم
“Mungguh Imam Abu Hanifah, Sak temene wenang adol
kulit qurban lan nyodaqohake hasile, utawa
tuku kelawan duite mahu ing perkara kang bisa dialap manfa’at ing omahe.
Mungguh kita wenang madakake perkara mahu kelawan
daging”
Kacarita
saking wong kang nganggit Kitab Taqrib kanti nyaritakake qoul kang ghorib
(nyleneh) menawa sejatine wenang adol kulit qurban, nuli hasile adol mau di
tasharrufake kaya tasharrufe qurban .Wallahu
A’lam.
(Kitab
Kifayatul Ahyar Juz.II hal, 242).
Kesimpulan.
Ulama
Syafi’iyyah
kaprahipun mboten ngengingaken nyade
lulangipun khewan korban. Nanging Imam Abu Hanifah
ngengingaken. Lajeng
kasilipun nyade dipun shadaqohaken kanthi ujud arta utawi dipun tumbasaken
perkawis ingkang manfa’ati tumrap keluarganipun tiyang ingkang nampi. Utawi
dipun tumbasaken daging lan dipun tasharrufaken kados tasharrufipun korban
kanthi arupi daging kados memperipun daging korban. Nanging qoul punika
ghorib . Dene
katahipun tiyang nindakaken ngaten punika kanti pertimbangan ingkang langkung
anfa’.
7.
Korban
kanti mbayar arta.
Pertanyaan :
Kedadosan
ing mangsa punika tiyang korban namung pasrah arta, upami tiyang ingkang wonten
ing paran kentun arta dateng keluarganipun kangge korban.
Kados
pundi hukumipun korban kanti nyerahaken wujud arta, mboten kanti nyerahaken
khewan kurban ?
Jawab
:
Mboten
shah
korban kanti nyerahaken arta, nanging kedah arupi khewan
ternak ingkang sampun tertentu.
Keterangan
saking Kitab : Riyadhul Badi’ah hal. 8.
لا تـصــح الــتــضــحـيــة الا بــالأنــعــام وهي الأبــل
والبـقــر ألأهـلــيـة
والــغــنــم لأنــه عـبــادة تـتـعـلــق
بـالــحـيـوان فـاخـتــصـت
بـالـنــعـم كالــزكاة فـلا يـجــزىء بـغـيــرهــا
“Ora shah qurban kejaba kelawan khewan
ternak, yaiku onta, sapi lan wedus, kerana qurban iku ibadah kang persambungan
kelawan khewan, mula ditentokake kelawan khewan ternak, kaya dene zakat ora
cukup kelawan liyane”
(Riyadhul
Badi’ah hal. 8).
Kejawi
menawi pasrahipun punika shifatipun nyuwun tulung lan makilaken supados
numbasaken khewan kangge korban kanti nyerahaken arta sak reginipun khewan lan
wekdalipun tasih ngongangaken kangge tumbas khewan, mekaten ugi kawontenan
ngongangaken kangge mujudaken khewan
korban .
Kesimpulan.
Mboten shah korban
kanti nyerahaken arta, sebab
korban punika ibadah ingkang sampun katentokaken kanti hewan ternak, kejawi
menawi shifatipun nyuwun tulung supados dipun tumbasaken khewan kangge korban
kanti nyerahaken arta. Lajeng tiyang ingkang dipun pasrahi sagah lan wekdalipun
tasih mungkin. Dados tiyang ingkang korban makilaken dateng tiyang wau tumbas
khewan korban, nyembelih lan sak mbaginipun daging korban.
8.
Korban urunan.
Pertanyaan :
Pinten
pinten tiyang urunan kasilipun urunan kangge
tumbas
mendo, lajeng niyatipun minangka kangge kurban Kados pundi hukumipun korban kanti urunan
kasebat ?.
Jawab :
Mboten cekap
minangka kurban, amergi mendo setunggal menika namung nyekapi kangge korban
setunggal tiyang, nanging dumawah minangka shadaqah sunnat. Keterangan saking Kitab : Al Bajuri
Juz. II hal. 297.
وتجـزىءالـشـاة عن شـخص واحـد أي لا عن أكـثر مـنـه فلـو اشـتـرك مـع
غـيـره فـيـهـا لـم يكـف
“Wedus
siji iku nyukupi kanggo wong siji, tegese ora bisa nyukupi kanggo luwih saka
wong siji. Upama ana uwong kang sekuthon karo wong liya ing wedus siji kanggo
kurban mangka ora nyukupi”.
(Al Bajuri Juz. II hal.
297).
Kesimpulan.
Sampun
dados ketentuan syara’ bilih mendo setunggal menika
namung nyekapi kangge kurban setunggal
tiyang,
sahingga tiyang urunan kangge
tumbas mendo setunggal mboten cekap kangge
kurban tiyang langkung saking setunggal, kejawi dipun atas namaaken setunggal
tiyang lan tiyang sanesipun sami ridla. Sinaosa mboten cekap korbanipun nanging
saget dumawah minangka shodaqoh sunnat, mboten uspra lan sia sia.
9.
Korban
dipun pesen tiyang , dipun suwun kulitipun.
Pertanyaan :
Wonten
tiyang ingkang nyembelih korban, dening tiyang sanes dipun peseni kulitipun bade dipun
suwun,
Kados
pundi hukumipun maringaken, menapa kenging ?
Jawab :
Kenging
maringaken dateng tiyang ingkang nyuwun, langkung langkung tiyang ingkang nyuwun menika tiyang feqir
ingkang sanget mbetahaken, sinaosa dening tiyang wau namung bade dipun sade
ngalap artane. Keterangan saking kitab :
1.
Kifayatul Ahyar Juz.II hal. 241-242.
2.
Al Qulyubi Juz.IV hal. 254.
1.فـجـعـلـهـا لثـلاثـة , والـقـانـع الـجـالس فى بيـتـه
, والـمعـتر السـائل وقيـل غير ذلك وهـذا هو الجـديـد
الأصـح
“Lan qurban iku di dadekake
telu.
- kanggo wong kang nrima kang lungguh ing omahe (Ora njejaluk tegese wong kang kecukupan ).
2. kanggo wong kang feqir kang njejaluk , lan
3. jare liyane kang loro mau . Iki miturut qoul jadid”.
(
Kifayatul Ahyar Juz.II hal. 241-242 ).
2. ويجـوز تمـليـك الـفقـراء مـنـهـا لـيـتصـرفـو ا فـيـه بالـبـيـع
وغـيـره , وجـوز بـعـضـهـم لمـن يأخـذه الـتـصـرف بالـبـيـع وغـيـره
“Lan wenang aweh qurban marang
wong faqir, supaya di tanjakake kanti
didol utawa liyane. Sebagian ulama’ uga menangake tumrape wong kang nampa qurban
nasharupake kelawan adol utawa liyane”. (Al
Qulyubi Juz.IV hal. 254).
Kesimpulan.
Kenging
nyuwun
kulit kurban
kanti pesen wiwit sak derengipun dipun sembelih. Tumrap tiyang ingkang korban
ugi wenang
maringaken
sinaosa mangertos menawi kulit wau namung bade dipun sade, menawi ingkang nyuwun
menika tiyang faqir, asal tiyang wau muslim. Sebab tiyang faqir menika
anggenipun miliki shadaqoh saking kurban
shifatipun mutlak, saget nasharrufaken kangge menapa ingkang dados
hajatipun.
10.
Korban
dipun bagi mateng.
Pertanyaan :
Sering
kita panggihaken panitia korban nampi khewan korban lajeng dipun sembelih
sekaliyan dipun masak, anggenipun mbagi lan nyodaqohaken daging korban punika
kawontenan sampun mateng.
Kados
pundi hukumipun menawi daging korban dipun bagi kanti mateng sampun dipun masak
?
Jawab :
Mboten
kenging
, amergi wajibipun dipun shadaqahaken kanti tasih mentah
(mboten dipun masak ).Keterangan saking Kitab :
1.
Asy
Syarqawi Juz : II hal . 465.
2.
Al
Qulyubi Juz : II hal. 254.
3.
Busyral
karim Juz : II hal. 127.
1.ويـجب عـلى كل مـنـهـم الـتـصـدق بجـزء مـن حصـتـه نـيـأ
“Lan wajib tumrap saben saben wong kang
qurban nyodaqahake bagiane qurban kelawan kahanan isih mentah
“
(Asy
Syarqawi Juz : II hal . 465)
2. ويـجب كـونـه نـيـأ لا قـديــدا
“Lan wajib anane daging kang den bagi iku
kahanan isih mentah ora di dendeng”
(
Al Qulyubi Juz : II hal. 254 ).
3.يـجب أن يـعـطيـه نـيـأ طويـا ولا مـطـبـوخـا
“Lan
wajib daging iku diwenehake kelawan isih mentah durung dimasak”
(
Busyral karim Juz : II hal. 127 ).
Kesimpulan.
Nyodaqohaken
daging korban kedah tasih mentah, mboten kenging dipun
matengi kanti dipun masak , miderek katah pengendika saking para fuqaha’
hukumipun wajib nyodaqohaken kanti kawontenan mentah. Benten kaliyan aqiqah
utaminipun dipun masak, lan dipun shodaqohaken kanthi sampun mateng
.
11.
Korban
namung dipun paringaken tiyang setunggal.
Pertanyaan :
Kados
pundi hukumipun menawi qurban namung
dipun paringaken dateng tiyang setunggal
?
Jawab :
Kenging
lan sampun nyekapi, menawi tiyang ingkang dipun paringi tiyang faqir utawi
miskin. Keterangan saking Kitab :
1. Fathul Mu’in hal.
63.
2. Fathul Wahhab Juz. II
hal.189.
3. Al Jamal Juz.V hal.
259.
1.ويجب التـصـدق ولـو على
فقـيـر واحـد بشـيء
نـيـأ
“ Lan wajib nyodaqohake qurban senajan
mung marang wong faqir siji kelawan sewiji wiji kanti isih
mentah”.
(Fathul Mu’in hal.
63).
2.ويكــفى تـمـليـكــه لـمـســكـيـن واحــد ويكـون نـيـألا مطبـوخـا
“Lan
nyukupi aweh qurban marang wong miskin siji, lan qurban mau kanti isih mentah
durung dimasak”
(Fathul Wahhab Juz. II
hal.189).
3.{ويجب تـصـدق بلحم مـنـها} لظاهـرقوله تعالى واطـعـمـوا الـبائـس الفـقـير أي شديـد الـفـقر ويكـفى
تـمليـكـه لـمـسكـين واحــد
Lan
wajib nyodaqohake daginge saka qurban kui, kerana lahire dawuhe Allah Ta’ala:
“Lan pada aweha pangan sira marang wong kang kesrakat tur feqir tegese banget
faqire” lan cukup milikakake marang wong miskin siji.
(Al Jamal Juz.V hal.
259).
Kesimpulan.
Wajib
anggenipun nyodaqohaken daging kurban, lan
nyekapi
menawi dipun paringaken dateng setunggal tiyang miskin minangka milikaken dateng
tiyang faqir miskin kala wau kanti tasih mentah mboten dipun masak. Tiyang
ingkang korban menawi korban ingkang mboten dipun nadzari saget mendet saing
korban menika nanging mboten kenging langung saking sak protigan.
12.
Korban
dipun pasrahaken panitia tanpa shighat taukil.
Pertanyaan :
Kaprahipun
wonten masyarakat tiyang kurban pasrah dateng panitia kanti tembung ingkang
cekak : “Niki khewan korban kangge kula” tanpa pernyataan makilaken,
lajeng panitia anggenipun nyembelih pasrah dateng jagal tukang sembelih.
Kados
pundi pelaksanaan kurban kanti cara mekaten punika cekap menapa mboten ?
Jawab
:
Kurban
kanti cara pasrah ngaten punika miderek Imam Haramain lan Imam Al
Ghazali sampun kaanggep cekap. Sebab sampun mengku niyat nalika masrahaken
dateng wakil sinaosa mboten wonten tembung makilaken.
Keterangan
saking kitab Syarah Muhadzdzab.
(
Ahkamul Fuqoha’ no.189 hal.183 ).
ولـو قـال جـعـلـت هـذه
الـشـاة أضـحـيـة فـهـل يكــفـيـه
الـتـعـيــيــن والـقـصـد عـن نـيـة
الـتــضـحـيــة والـذبــح فـيــه وجــهــان أصـحـهـمــا عـنــد ألأكــثـريــن لا
يكــفـيـه الى أن قــال : ورجـح امــام الـحــرامـيــن والــغــزالي الأكــتـفــاء لـتـضـمــنــه الـنـيــة
“Sak
umpama wong kang qurban ngucap : “wedus iki tak dadekake minangka qurban” apa
cukup ucapan kang nentokake lan neja seka niyat qurban lan sembelihane ? Ing
perkara iki ana wajah loro, kang luwih kuat miturut akehe para ulama, yeng
mengkono mau ora cukup. Dene Imam Haramain lan Imam Al Ghazali, luwih
ngunggulake qoul kang nyataake cukup. Kerana anggone wis mengu niyat
”(Ahkamul
Fuqoha’ no.189 hal.183)
Kesimpulan.
Miderek
Imam Haramain lan Imam
Ghazali pasrah
ngaten menika sampun cekap, mergi
piyambakipun sampun niyat ing manahipun nalika masrahaken, bilih khewan menika
kangge korban sinaosa mboten wonten atur taukil kangge nyebelih lan nyodaqahaken
dateng panitia utawi tiyang ingkang dipun pasrahi, amergi sedaya sampun
maklum.
13.
Korban lulangipun kangge ngopahi tukang
mbeleh.
Pertanyaan :
Kados
pundi hukumipun qurban kulitipun kangge
opah
jagalipun? utawi dipun sade langkung rumiyin, artanipun kangge ongkos jagalipun ?
Jawab :
Hukumipun
haram mboten kenging nyade kulit qurban, menapa malih kangge ngongkosi tukang
jagalipun, keterangan saking kitab :
- Nailul Author Juz.V Hal. 137.
- Busyral Karim Juz.II Hal.128.
- Al Bajuri Juz.II hal. 311.
1.{قـولـه وان لا أعطي ألجـازر منـهـا شيـأ} فيـه دلـيـل على أنـه لا يــعــطى الجـازر شــيـأ الـبـتـة وليـس ذلـك الـمــراد بـل
الـمــرادأنـه لا
يــعــطى لأجــل الـجـزارة لا
لـغــيـرذلـك
“Dawuhe Sayyidina Ali : supaya aku ora aweh
sinajan mung sitik wae saka qurban marang tukang jagale”,
Dawuh iki nuduhake menawa tukang sembelihe ora kena diwenehi saka qurban mau
najan mung sithik, ora ngono kui sejatine kang dikersakake dawuh mau, nanging
kersane dawuh kui ora kena di wenehi kerana penggaweane njagal, ora
liyane.
(
Nailul Author Juz.V Hal.
137).
2.{ولايجــوز بـيع شىء مــنــــهـا} أي اضــحيـة الـتطـوع ولا
اتـلافـه بـغـيـره ولا
اعـطاء الـجـزار أجـرتـه مــنــــهـاولو جـلـدهـا بـل مـؤنته على الـذابـح
}Lan ora wenang adol sewiji wiji
sangka qurban { tegese qurban sunnat lan ora kena
ngrusakake nganggo cara liya, uga ora
kena aweh opahe tukang jagal saka qurban kui, senajang mung kulite qurban ora
kena, balik ongkose jagale kudu
ditanggung wongkang qurban. (Busyral
Karim Juz.II
Hal.128).
3.{ولا يـبـيــع
}أي يـحـرم عـلى الـمـضـحى بـيـع شــيء مـن ألأضـحـيـة أي مـن لـحـمــهـاأو شـعــرهــا أو جـلــدهــا
ويحــرم أيـضــا جعـلــه اجــرة لـلـجـزار ولـو كانــت الأضـحـيــة تـطوعــا {قــولـه ويحــرم أيـضــا
جعـلــه اجــرة لـلـجـزار}اى لأنــه فى مــعـنى الـبـيــع
فــأن أعــطاه لــه لا عـلى أنــه أجـــرة بـــل صــدقــة لــم يحــرم
‘(Lan
ora kena adol), tegese haram tumrape wong kang qurban ngedol sebagian saka
qurbane, tegese saka daginge utawa wulune,
utawa kulite. Lan haram uga
ndadekake sebagian saka qurban minangka kanggo ongkos tukange nyembelih .
Senajan qurban sunnat . (haram uga
ndadekake sebagian saka qurban minangka kanggo ongkos tukange nyembelih)
tegese mengkono iku maknane pada wae ngedol. Yen aweh marang tukang jagale
ora kerana neja ngopahi, nanging kanthi neja shadaqoh mangka ngono iku ya ora
haram”(Al
Bajuri Juz.II hal. 311).
Kesimpulan.
Hukumipun
haram ngopahi
tukang sembelih ngangge kulit korban utawi sanesipun saking korban wau, mekaten
ugi haram nyade kulit utawi perangan sanes ipun korban, sami ugi kangge
ngongkosi tukang sebelih utawi mboten. Menawi maringi shodaqoh saking korban
mboten jalaran anggenipun tumandang
nyembelih hukumipun mboten haram. Dene ongkosipun nyembelih dados tanggel
jawabipun tiyang ingkang korban.
14
. Korban lulangipun kangge ndandosi
bedug.
Pertanyaan :
Kados
pundi hukumipun ngginakaken lulang qurban kangge nggantos bedug utawi lemek
lenggah ?
Jawab
:
Kengeng menawi qurban
sunnat mboten
qurban ingkang dipun nadzari. Kados keterangan ing Kitab :
- Al Iqna’ juz. II hal. 281.
- I’anatuth thalibin juz.II hal. 333.
1. ولــه أن يـنـتــفــع بجـلــد أضــحـيــة الـتـطوع كـمـا يجـوز لــه ألأنـتـفـاع بــهـاكأن يـجـعــلــه د لــوا أو
نــعــلا أو خفـا والـتـصــدق بـه أفـضــل ولا يجـوزبـيـعــه ولا اجــارتــه لأنــهــا بـيــع
الــمـنــافــع
“Lan
wenang keduwe wong kang qurban ngalap manfa’at lulange qurban sunnat, kaya
wenange ngalap manfa’at tumrape wong kang qurban saka kurban mau, kaya ta
nggunakake kulit kanggo gawe timbo wadah banyu, utawa sandal, utawa sepatu. Dene
nyodaqohake kulit mau luwih utama . Lan ora wenang ngedol kulite, lan nyewakake,
kerana nyewakake iku jenenge ngedol manfa’at”.
( Al Iqna’ juz. II hal. 281
).
3.{قـولــه والـتـصــدق بجـلــدهــا}أي وألأ فـضــل الـتـصــدق بجـلــدهــا ولــه أن يـنـتــفــع
بــفـســه كأن يـجـعــلــه د لــوا أو
نــعــلا ولــه أن يــعــيــره لــغـيــره ويـحــرم عـلــيــه وعـلى وارثــه بـيــعــه كـســائـر أجــزائــهــا و
اجــارتــه وأعطاؤه أجــرة جـزار فى
مــقــابــلــة الــذبــح لـخــبـــر مـن بـاع جـلــد أضــحـيــة فــلا أضــحـيــة
لـــه , ولــزوال مـلــكــــه عـنــهــابــذبــحــهــا فــلا تـو رث . والـقــرن مـثــل الـجــلــد فـيــمــا
ذكــر
(
Dawuh
:
nyodaqohake
kulitqurban
)
egese
kang luwih utama ndadekake kulit kurban minangka shadaqoh, lan wenang tumrape
wongkang qurban ngalap manfa’at kanggo awake dewe, kaya ta ndadekake kulit
kanggo timbo, utawa sandal, lan uga wenang nyilihake arang wong liya. Lan haram
tumrap wong kang qurban lan ahli warise ngedol ulit qurban mengkono uga perangan
kang liya, uga hara nyewakake lan aweh kulit kanggo opah tukange nyembelih
minangka mbales nggone nyembelih”
Kerana
anane hadits : “ Sing sapa wonge ngedol lulang qurban mangka ateges wong
kui ora qurban”
Lan
kerana ilange milike wong kang qurban kelawan olehe disembelih qurban mau, mula
qurban iku ora bisa diwaris, Dene sungune qurban iku pada karo kulite qurban ing
ndalem hukum hukume kang wis tinutur..
(I’anatuth Thalibin juz.II hal. 333
).
Kesimpulan.
Tumrap
tiyang ingkang korban sunnat kenging ngalap manfa’at saking lulangipun korban,
umpami kangge ndandosi bedug utawi ndamel sandal utawi kadamel lemek lan sanesipun, nanging mboten kenging nyade
utawi nyewakaken barang kasebat, mekaten ugi tumrap ahli warisipun. Dene menawi
korban wajib sedayanipun kedah dipun shodaqohaken, Tiyang ingkang korban mboten
kenging ngalap sinaosa namung lulangipun .
15. Korban klebet nadzar menapa
mboten.
Pertanyaan :
Sampun
biasa dumados ing masyarakat tiyang sesrawungan punika takon tinakonan. Nalika
wonten tiyang nuntun menda dipun tangleti tiyang sanes, kanggo apa ? jawabipun :
arep kanggo korban.
Menapa
ngaten punika dados nadzar korbanipun ?.
Jawab :
Mboten dados korban
nadzar sebab
namung sekedar njawab lan ngertosaken tiyang ingkang tanglet. Menawi mboten
kerana pitakon tentu tiyang menika mboten ngucapaken tetembungan ngaten menika.
Keterangan
saking Kitab : Sulaiman Kurdi Juz. II hal. 304.
وقـال الــعــلا مــة
الـسـيــد عـمـر الـبـصـر ي فى حـواشى الـتحــفــة
يـنـبـغى أن يـكــون مـحـلـه
مـالـم يــقـصـد ألأخـبــارفـان قــصــده
أي هــذه ألــشــاة ألــتى أريــد الـتـضـحـيــة بــهـا فـلا تــعــيــيـن وقــد وقــع
الــجـواب كــذلـك فى نــازلــة
وقـعـت لــهــذا الـحـقــيـر وهى شـخــص اشــتــر ى شــاة للـتـضـحـيـة فـلـقـيــه
شـخــص أخـر فـقـال مـا هـذه فـقـال أضحـيـتي أهـ
Al
‘Alamah Sayyid Umar Al Bashriy ngendika ana
ing
hasyiah
kitab Tuhfah
: (pinggirane kitab Tuhfah).
“Prayogane
status qurban nadzar iku selagine ora neja aweh khabar, dene nalikane
sejane mung ngabari tegese “iki
wedus karepaku minangka qurban”
mangka
ora ana ketentuan ( tegese ora
nentokake wedus kui kudu kanggo qurban ) lan ya mung lumaku minangka jawaban saka wong kang takon (ora tumiba
nadzar).
Mengkono
uga kang kedadeyan ing wong kang lugu iki : yaiku wong kang tuku wedus kanggo
qurban, nuli ketemu wong liya, banjur di takoni : “Kanggo apa wedus iki
?” wong mau njawab : “Iki kanggo qurbanku” .
(Sulaiman Kurdi Juz. II hal.
304).
Kesimpulan.
Ucapanipun
tiyang menika mboten ndadosaken korbanipun wajib minangka korban nadzar, jalaran
piayambakipun namung njawab dateng tiyang ingkang tanglet, mboten anggadahi
niyat kejawi namung sekedar aweh khabar dateng tiyang ingkang tanglet. Mboten
wonten niyat ndadosaken khewan minangka nindakaken kesanggupan pribadinipun
kanti wajib kedah nindakaken korban menika.
16.
Korban
dipun pindah dateng papan sanes.
Pertanyaan :
Menawi
wonten tiyang ingkang korban nanging anggenipun nyembelih lan mbagi dagingipun
wonten ing papan sanes, mboten wonten ing kampungipun piyabak. Kados pundi
hukumipun ?
Jawab :
Mindah
Qurban punika hukumipun khilaf ,
miderek Qoul shohih
hukumipun jawaz.
Keterangan saking Kitab : Kifayatul Ahyar Juz : 2.
hal.242.
{فـرع} محـل التضـحيـة بـلـد
الـمضـحى وفى نـقـل ألأضـحيـة وجـهـان
تخـريجـا مـن نـقـل الـزكاة والصـحيـح هـنــا الجـواز .
“Panggonane
qurban iku ana ing desane wong kang qurban, dene mindah qurban iku ana wajah
loro, njabakake mindah zakat, dene kang shohih ing bab qurban iki wenang mindah
qurban sangka desane wongkang qurban”.(Kifayatul Ahyar Juz : 2.
hal.242).
Kesimpulan.
Mindah
qurban hukumipun wenang, sae
khewanipun dereng dipun sembelih utawi sampun, mindah qurban punika tentu wonten
pertimbangan kemashlahatan. Sinaosa wonten pendapat ingkang nolak wenangipun
mindah kurban. Ananging kerana kemashlahatan, antawisipun demi pemerataan, demi
syiar, lan kemaslahatan sanes, mindah
korban langkung anfa’.
17.
Korban kangge tiyang ingkang sampun
seda
.
Pertanyaan :
Wonten
tiyang ingkang nyembelih kurban utawi aqiqah kangge tiyang ingkang sampun seda,
ing mangka mboten mashiyataken kangge
kurban utawi aqiqah menika .
Menapa
cekap lan shah qurban utawi aqiqahipun ?
Jawab :
Miderek
dawuhipun Imam Rafi’i kurban utawi aqiqah ipun shah lan cekap sinaosa
mboten washiyat kangge kurban utawi aqiqah menika. Wonten ugi ulama ingkang
mboten nganggep cekap, lajeng namung dumawah shadaqoh
sunnat.
Keterangan
saking Kitab : Qulyubi Umairah
IV.Hal 255.
وقـال الـرافعي فيـنـبغى أن يقـع لــه
وان لـم يـوص لأنـهـا ضـرب مـن
الـصـدقة وحكي عن أبي العـبـاس
ألسـراج شـيخ البخـاري أنـه ختم عـن رسـول الله صلى الله عليه وسلم اكثـر مـ عشترة ألاف ختمـة
وضحى عنـه مثـل ذلك.
Imam
Rofi’i ngendika :
Wus
sak mestine tumiba qurban kanggo wong kang wis mati senajan ora mashiyatake,
amergo qurban kuwi kalebu wernane shadaqah. Lan kacarita saka Abul Abbas As
Sarraj gurune Imam Bukhari yen Panjenengane ngatamake Al Qur’an kanggo
Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam luwih saka sepuluh
ewu
khataman, lan Panjenengane uga nyembelih qurban kanggo Rasulullah Sallallahu
‘alaihi wa sallam kelawan wilangan semono kuwi uga
akehe”.
( Kitab Qulyubi Umairah Juz IV. Hal
255 ).
Kesimpulan.
Korban
utawi aqiqah kangge tiyang ingkang sampun seda hukumipun kenging lan shah miturut
qoulipun imam Rafi’i, sinaosa
mboten dipun washiyataken, jalaran aqiqah utawi korban punika kalebet werninipun
shadaqah sahingga tumrap tiyang ingkang sampun seda bade nambahi kesaenan.
Mekaten ugi tumrap ingkang ngaqiqahi ugi dados kesahenan, tumrap ingkang dipun
shodaqohi nampi kemanfa’atan.
18.
Nyembelih
aqiqah
kangge walimahan.
Pertanyaan :
a.
Kados pundi hukumipun tiyang
aqiqah, kanti walimahan lajeng aqiqahipun minangka kangge suguhan ?
b.
Pundi ingkang langkung utami kangge maringaken aqiqah kanti dipun undang menapa dipun
kintunaken ?
Tasih
arupi mentah menapa sampun dipun masak ?
Jawab :
a. Hukumipun kenging aqiqah kangge
acara walimahan kanti dipun masak lajeng minangka suguhan kados walimah
walimah sanesipun.
Keterangan saking kitab
:
1.
Fathul Wahhab Juz.II hal. 190.
2. Qulyubi wal Umairah Juz. IV
hal.256.
1.وسـن طبـخـهـا كـسـائـر الـولا ئـم الا رجـلـهـا فتـعـطى نـيـئـة للـقـابـلـة
لخـبرالـحـاكــم الأتي وســن طبـخـهـابحـلــو تـفــاؤلا بحـلاوة أخــلا ق الــولــدولأنــه صــلى الله عليه وســلم
يحب الحــلوى والــعـســل
“Lan sunnat masak daging aqiqah kaya walimah
walimah liyane, kejaba sikile mangka diwenehake mentah marang bidane kerana
hadits riwayate Imam Al Hakim kang bakal diterangake, Disunnatake masak aqiqah
kelawan sarwa manis kerana ngarep arep manise budi pakertine bocah. Jalaran
Kanjeng Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam iku seneng marang perkara kang manis
manis lan seneng marang madu”. (Fathul Wahhab Juz.II hal. 190).
2.ويســن طبـخـهـاولـو مــنـــذورة
نعــم يعطى فخذها نـيــأ
للـقــابـلـة وألأفـَـضـل
اليــمــنى ويـكـون بحــلـو كـســائـر الـولا ئـم
“Lan disunnatake masak daging aqiqah senajan
aqiqah kang dinadzari, bener mengkono kui, mung wae diwenehake pupune kelawan
mentah marang bidane, kang luwih utama pupu kang tengen, dene utamane masak
aqiqah iku kelawan manis kaya walimah liyane”.
(Qulyubi
wal Umairah Juz. IV hal.256).
Kesimpulan.
Walimahan
kanti suguhan saking daging aqiqah punika wenang lan shah, amergi aqiqah
punika utaminipun dipun shadaqahaken kanti sampun mateng, sahingga wenang emawon
ndael suguhan saking daging aqiqah lan ngundang tiyang tiyang ingkang dipun
shadaqahi.
Dene
utaminipun aqiqah punika dipun shodaqohaken kanti dipun kentunaken dateng tiyang
ingkang dipun shadaqahi kanti sampun dipun masak, mboten kanti dipun undang
dahar kembul kanti walimahan, sinaosa mekaten punika ugi wenang lan tetep shah
aqiqahipun.
19.
Nyembelih
menda siji niyat kalih, qurban lan aqiqah
Pertanyaan
:
Wonten
tiyang nyembeleh qurban ing dinten nahar kanti niyat qurban, nanging ugi niyat
aqiqah.
Kados
pundi hukumipun nindakaken setunggal pendamelan kanti niyat kalih ngaten punika
?.
Jawab.
Miderek
Imam Ramli cekap lan
shah
kekalihipun, dene miderek Imam Ibnu Hajar namung nyekapi kangge salah
setunggalipun qurban utawi aqiqahipun.
Keterangan
saking kitab :
1.
Itsmidul ‘ain hal. 77.
2.
Bughyatul Mustarsyidin hal. 257.
3. Al
Bajuri Juz. II hal. 304.
.1لـو نـوى العـقـيـقـة والضـحيـة
لم تحصـل غيـر واحـد عنـد حـج ويحـصـل الكل عـنـد م ر أهـ
“Lamun niyat swijine wong niyat ‘aqiqah lan
qurban, mangka ora hasil kejaba mung salah sawiji, iki mungguhe Imam Ibnu Hajar. Dene mungguhe Imam
Ramli bisa kasil sekabehane”(Itsmidul ‘ain hal.
77.).
2. لـو ذبـح شـاة ونـوى بـهـا
ألأضـحيـة و العـقـيـقـة أجـزائـه عـنـهـمـا قـاله م ر وقال أبن حجـر لا تـداخـلا ن
“Menawa
ana swijine wong nyembelih wedus siji, kanti niyat qurban lan aqiqah, mungguh
Imam Ramli nyukupi kanggo karone, dene ungguh Iam Ibnu Hajar mung nyukupi kanggo
salah sijine”
( Bughyatul Mustarsyidin hal.
257.)
3.لو أراد بالـشـاة الـواحـدة ألأضـحيـة و العـقـيـقـة لـم
يكـف لكـن الـذي صـرح بـه الـعـلامـة الـرمـلى أنـه يكـفى
“Lamun
ana swijine wong nyembelih wedus siji, kanti niyat qurban lan aqiqah, mangka
ora cukup, Nanging Imam Ramli mertelakake menawa mengkono iku bisa
nyukupi”
( Al Bajuri Juz. II hal. 304
).
Kesimpulan.
Masalah
punika khilaf, wonten
qoul ingkang ngengingaken nyembelih khewan menda setunggal kanti niyat kalih,
aqiqah lan qurban, inggih punika dawuhipun Imam Ramli, bilih
nyekapi lan shah
kekalihipun. nanging miderek Imam Ibnu Hajar namung
dumawah nyekapi salah setunggal.
20. Nyembelih sapi setunggal kangge aqiqah
tiyang pitu
Pertanyaan :
Wonten
tiyang pitu urunan tumbas lembu setunggal lajeng dipun sembelih kangge aqiqah,
awalipun urunan angge aqiqah, nanging sinareng sampun kasembelih asunyatan
sejanipun werni werni wonten ingkang pancen aqiqah, wonten ingkang neja tumbas
daging, lan sanes sanesipun.
Kados
pundi hukumipun aqiqah sapi setunggal kangge tiyang pitu ? Lan kados pundi
menawi mboten sedaya niyatipun kangge aqiqah ?
Jawab :
Aqiqah
kanthi lembu setunggal saget nyekapi kangge tiyang pitu, sinaosa tiyang pitu
niyatipun werni werni tumrap ingkang niyat aqiqah tetep shah mboten wonten
labetipun tiyang ingkang niyatipun benten . Keterangan
saking kitab Asy
Syarqawi Juz.II hal. 471.
لـو ذبح بـقـرة أو بـدنـة عــن ســبعــة أولاد جـاز وكــذا لــو اشــتـرك
فـيــهـا جـمــاعـة ســواء أرد كلــهـم
الـعـقـيــقــة أم بـعــضـهــم ذلـك و بـعــضـهــم ألـلــحــم كــمـا مــر في
ألأضــحـيــة أهـ م ر
“ Menawa sapi siji utawa onta siji kanggo
aqiqah pitung anak mangka iku wenang.
Mengkono uga umpama urunan wong pitu pada uga kabeh ngarepake aqiqah utawa mung
sebagian kang neja aqiqah, dene liyane ngarepake daging, kaya keterangan kang
wis kliwat ing bab udhhiyyah”
.( Asy
Syarqawi Juz.II hal. 471 ).
Kesimpulan.
Hukumipun
shah lembu setunggal kangge tiyang / lare pitu, utawi tiyang pitu urunan kangge
tumbas lembu setunggal niyatipun kangge aqiqah, sinaosa sebagian tiyang pitu
kala wau niyatipun boten kangge aqiqah, nanging namung sekedar ngalap
dagingipun. Ngaten punika mboten nglabeti dateng tiyang ingkang niyat aqiqah.
Dados saben saben tiyang miturut niyatipun piyambak piyambak, mboten saget nampi
labet lan pengaruh saking niyatipun tiyang sanes.
21.
Nyembelih khewan madep wonten pundit ?.
Pertanyaan :
Nalika nyembelih khewan utaminipun
ingkang nyembelih lan khewanipun madep dateng arah pundi
?.
Jawab :
Cara nyebelih hewan menda
umpaminipun ingkang paling sae madep dateng arah qiblat, caranipun hewan dipun
rebahaken ing sisih kiwanipun kanti sirah ing sisih kidul gulu ngajeng ing sisih
kilen, buntutipun ing arah ler, dados sukunipun khewan wonten arah kilen, lajeng
ingkang nyembelih wonten ing sisih wetanipun khewan majeng ngilen arah qiblat.
Kados keterangan ing Kitab Tahrir Hamis Syarqawi Juz, II hal.
467.
{وأن يـوجـه ذبـيـحــتـه }
أي مـذبـحــهـا لـلـقٍـبْـلـة ِ
للأ تــبـاع رواه الـشَــيـْخـَـان
وَيـتـوجــهُ هُــوً اٍلـًـيِـهـًـا
أيــضـا
“(Lan ngadepake khewan sembelihane),
tegese hewan kang disembelih marang arah
qiblat kerana nderek Kanjeng Nabi, wis ngriwayatake ing hadits Imam Bukhari lan
Imam Muslim, lan uga wong kang nyembelih supaya madep qiblat”
(Tahrir Hamis Syarqawi Juz, II hal.
467).
Kesimpulan.
Nyembelih
khewan ingkang utami madep qiblat, nderek kanjeng Nabi Sallallahu ‘alaihi
wasallam, sami ugi tiyangipun utawi khewanipun ingkang dipun sembelih,
amergi arah qiblat punika langkung mulya mulyanipun arah, adedasar hadits shahih
riwayat Imam Bukhari lan Imam Muslim.
22.
Nyembelih khewan dening wong fasiq
Pertanyaan :
Kados
pundi sembelihanipun tiyang Islam
ingkang fasiq ? lan kados pundi
hukumipun neda daging ipun ?
Jawab :
Hukumipun shah
sembelihanipun, mekaten ugi halal neda
dagingipun, dasaripun saking kitab :
1. Al
Bajuri Juz. II hal : 299.
2.
Thabaqatusy Syafi’iyyah (Ahkamul
Fuqoha’ 88 hal.84 ).
1.لـو أخــبـر فـاســق أو كــتـابي تحــل ذبـيــحــته بــأنــه ذبــح هــذه
الــشــاة مــثــلا حــل أكــلــهــا
“Wong fasiq utawa kafir ahli kitab kang
halal sembelihane lamun ngabarake, menawa deweke wis nyembelih wadus iki
umpamane mangka halal mangan sembelihane”
.(Al
Bajuri Juz. II hal : 299).
2.فـأن الــدار اذا كانــت دار الأســلام ووجــدنــا شــحـصــا لــيـس مـعـه عــيــار
الــكــفــار فــان نــاكل ذبـيــحـتـه
ونـصــلى خــلـفــه
“Sejatine sawijineng daerah menawa kalebu
daerah Islam, nuli kita ketemu sawijine wong kang ora ana tengarane kafir,
mangka kita kena mangan khewan sembelihane lan kena shalat dadi ma’mum ing
mburine”
(
Ahkamul Fuqoha’ no. 88 hal. 84 ).
Kesimpulan.
Sembelihanipun
tiyang Islam sinaosa fasiq punika tetep shah
lan dagingipun
tentu inggih halal
dipun teda. Ngantos kita ugi shah shalat jama’ah ma’mum ing wingkingipun tiyang
fasiq. Dados kefasiqanipun mboten nglabeti dateng sembelihanipun dados batal,
tetep sah lan halal neda daging sembelihanipun tiyang fasiq. Kados ing daerah
kita ingkang mayoritas masyarakatipun Muslim, punika neda deaging sembelihanipun
tiyang daerah niku halal, kejawi menawi nyata ingkang nyembelih tiyang ingkang
wonten tengaranipun kafir.
23.
Nyembelih khewan ora ndang mati.
Pertanyaan :
Sembelihan
secara
syar’iy
sampun
cekap nanging khewan tasih gesang mboten enggal pejah, lajeng langsung dipun tugel gulunipun lan dipun
betheti.
Kados
pundi hukumipun?
Jawab
:
Anggenipun
mejahi sak sampunipun dipun sembelih hukumipun makruh,
dene dagingipun tetep
halal.
Anggenipun nengga ngantos nyata sampun pejah hukumipun
sunnat.
Keterangan saking kitab
:
- Al Bujairimi ‘alal Khatib Juz.IV. hal .250.
- Al Qulyubi Juz.IV hal. 243.
1.ويكــره لــه ابــانــة رأســهـــا حــالا , وزيــادة الـقـطـع وكـسـر الـعـنــق
وقـطـع عـضـو عـنــهـا وتـحـريـكـهــا ونـقــلـهــا حتى تـخـرج روحــهــا
“Lan dimakruhake misahake sirahe sembelihan
sak kal, nambah olehe motong, medot gulu, motong nggaota saka khewan sembelihan,
ngobah obahake, lan mindah papane, nganti matine khewan
mau”.
(Al
Bujairimi ‘alal Khatib Juz.IV hal .250).
2.ويـنــدب امـرار ألألــة
بــرفــق ذهــابــا وايـابــا وأن لا يحــد هـا والـذبـيـحـة تـنـظـوره
وأن لا يـذبح واحــدة بحـضــرة
اخــرى بحيـث تـنــظره الـيــهــا وأن لا يـبــيــن رأســهــا وأن لا يــزيــد عتلى
الــقـطــع الـمـطلــوب وأن لا يـكــســر عـنـقــهــا وأن لا يـقــطـع
عـضــوا مـنــهــا قـبـل مـوتـهــا وأن لا
يــنـقـلــهــا عن مـحـلـهــا قـبـل مـوتـهــا وأن يـســوقـهــا لـلـمــذبــح
بـرفــق
“Disunnatake
nglakokake alat sembelihane (peso) alon alon kelawan maju mundur , lan aja
ngasah peso sembelihane ing mangka khewan sembelihane weruh, lan aja nyembelih swiji khewan ing
ngarepe khewan liyane ing mangka khewane uga weruh, lan aja misahake sirahe, aja nambahi motonge
luwih saka kang didawuhake, aja medhot gulune, aja motong nggaotane sak durunge
matine, aja mindah saka panggonan nyembelihe sak durunge matine, lan supaya
ngumpulake ing
panggonane
sembelihan kelawan alon alon”
(Al Qulyubi Juz.IV hal.
243).
Kesimpulan.
Makruh hukumipun
nandangi khewan ingkang sampun dipun sembelih nanging dereng oncat nyawanipun,
sunatipun nengga ngantos khewan wau sampun nyata pejah, mindah saking
panggonanipun kemawon mboten kenging saderengipun pejah. Nanging kemaruhan
punika tetep mboten nglabeti dateng shahipun sembelihan, dados neda dagingipun
tetep halal hukumipun.
24.
Nyembelih khewan pisaune uwal utawa ganti pisau.
Pertanyaan :
Nalika
nyembelih khewan mendo misalipun, pisau uwal nalika dereng sampurna
sembelihanipun, utawi
gantos
pisau kerana kirang landep.
Kados
pundi hukumipun sembelihan punika?
Lan
halal menapa mboten dagingipun?
Jawab :
Sembelihan
menika hukumipun shah, lan
dagingipun ugi halal, menawi
enggal enggal dipun wangsuli, mekaten ugi nalika gantos pisau jalaran pisau
ingkang rumiyin mboten landep, utawi gantos tiyang ingkang nyembelih, kanti
syarat pisau ingkang awal dereng dipun angkat saking gulunipun khewan lan pisau
ingkang kangge gantos sampun dipun tempelaken ing gulunipun khewan , keterangan
saking Kitab : Bughyatul Mustarsyidin hal. 256.
اعتـمـد في التـحفة حل الـذبيـحة فيـمـا اذا رفـع يـده لـنحـو اضـترابـهـا أو
انـفلـتـت شـفـرتـه فـردهـا فـورا فـيهـمـا ز
وكـذا لـو ذبـح بشـفـرة كالـة فقـطـع
بـعـض الـواجـب ثـم أدركـه أخـر فـأتـمـه
سـكيـن أخـرى قبـل رفـع الأول سـوأ وجـدت
الحـيـات المـسـتقـر ة عــد شـروع الثـانى أم لا
“Syaikh
Ibnu Hajar wis manteb
cecekelan ing kitab Tuhfah, yen halal
sembelihane
khewan kang disembelih nuli tangane uwal kerana polahe hewan, utawa pisaune
lepas, nuli enggal dibalekake kelawan tumuli ing masalah loro iki. Lan mengkono
uga nalika nyembelih nganggo pisau kang kethul, ing mangka dewerke wis motong
sebagian kang wajib, nuli disusuli
kelawan pisau kang liya sak durunge ngangkat pisau kang awal, pada uga isih
tinemu urip kang tetep utawa ora, nalika
nandangi nyembelih kang kaping pindo”. ( Bughyatul
Mustarsyidin hal. 256 ).
Kesimpulan.
Sembelihan tetep shah lan dagingipun
ugi halal, nalika
nyembelih pisau uwal saking gulune
khewan sebab polahe hewan, sauger enggal
tumuli anggenipun mbangsuli nyembelih. Mekaten ugi nalika gantos pisau kerana
kethul utawi gantos tiyang ingkang nyembelih, kanti syarat pisau ingkang kangge
nyusuli sampun tumempel ing gulu khewan sakderengipun pisau ingkang awal dipun
angkat.
25. Nyembelih khewan nganggo mesin.
Pertanyaan.
Kados
pundi hukumipun nyembelih khewan kanti mesin ? Amergi
tumrap pedagang besar, utawi perusahaan ingkang nyediaaken daging ing mangsa
punika tentu sembelihanipun mboten manual, ananging ngginaaken alat modern
mesin.
Jawab.
Hukumipun
sembelihan kanti mesin menika shah lan dagingipun
halal, menawi
cara pemotonganipun netepi syarat syarat antawisipun :
- Ingkang motong tiyang muslim.
- Alat mesin ingkang dipun ginaaken penyembelihan netepi syarat syarat penyembelihan syar’iy.
Keterangan
saking kitab :
- Bujairimi ‘alal Minhaj Juz. IV hal. 286.
- Al Jamal alal Minhaj Juz. V hal. 251.
(
Ahkamul Fuqaha’ 341. hal. 385 ).
وشـرط فى الـذبح قـصــد أي قـصــدالـعـيـن او الجـنـس بـالفعـل
, وان أخـطأ فى ظـنــه أو الجـنـس فى ألأصـابــة
“
Sembelihan iku disyaratake anane paneja nindakake nyembelih khewan kang diseja
lan jinise. Lamun iki wis di tindakake ateges wis cukup senajan penyanane lan
jinise ora tepat”. ( Ahkamul Fuqaha’ 341. hal. 385
).
وشـرط فى الألـة كـونـهـا محـددة
تجـرح كـحـديـد وقـصـب وحجـر
ورصـاص وذهـب وفـضـة الا عـضـمـا كـســن وظـفـر لخـبـر الـشـيـخـين : "مـا أنـهـر الـدم وذكـــر اسـم الله عـلـيـه فكــلــوه لـيـس الســن والـظـفـر"
وألـحـق فـيـهـمـا بـاقى الـعـظـام
Disyaratkat
alat pemotongane kudu kahanane tajam
sehingga bisa natoni, kaya tha pisau
seka wesi, bambu, watu, peluru, emas lan perak, ejaba balung aya dene untu
lan kuku. Kaya dawuh hadits riwayat Imam
Bukhari lan Muslim, : “Apa wae kang bisa ngilekake getih sak liyane untu lan
kuku, lan ing kono disebut Asmane Allah,
mula mangana sembelihan kui”.
Dipadakake
kelawan untu lan kuku kabeh jinis balung. ( Ahkamul Fuqaha’ 341. hal. 386
).
Kesimpulan.
Sembelihan
kanti alat mesin punika shah lan dagingipun halal,
kanti syarat ingkang motong tiyangipun kedah tiyang
Islam,
alat pemotongipun kedah netepi syarat
syarat penyembelihan
secara
syar’i.
Inggih punika kedah landep
tur mboten
asal saking jinisipun balung,
kados dene kuku lan untu. Kados dawuh hadits ingkang terang perwaca riwayatipun
Imam Bukhari lan Muslim, menawa
gaman apa wae kang bisa natoni lan ngilekake getihe khewan, tur nalika nyembelih kanti nyebut Asmane Allah ,
mangka sembelihan iku shah
lan halal
dipangan. Dados sembelihan kanti mesin menawi alat
pemotongipun saking wesi utawi logam ingkang sanget
landepipun, ingkang nglampahaken
mesinipun tiyang Islam terang sah lan
halal.
MASAIL
UDHHIYYAH
1. Daging qurban dipun pendet kangge jaminan panitia. 2
2. Daging qurban nadzar lan larangan neda. 4
3.
Daging qurban lan sunat neda. 7
4. Daging qurban dipun sade kerana angsal
bagian katah. 9
5. Daging qurban dipun paringaken tiyang non
muslim. 11
6.
Korban, kulit,lan sirah ipun di sade
kanggo tuku daging.14
7. Korban kanti mbayar arta.
16
8.
Korban urunan.
18
9. Korban dipun pesen tiyang , dipun suwun kulitipun. 20
10.
Korban dipun bagi mateng.
21
11.
Korban namung dipun paringaken tiyang
setunggal. 23
12.
Korban dipun pasrahaken panitia tanpa
shighat taukil. 25
13
. Korban lulangipun kangge ngopahi
tukang mbeleh.
27
14
. Korban lulangipun kangge ndandosi
bedug.
30
15. Korban klebet nadzar menapa mboten 33
16.
Korban dipun pindah dateng papan sanes. 36
17.
Korban kangge tiyang ingkang sampun seda
. 37
18.
Nyembelih aqiqah kangge walimahan. 39
19.
Nyembelih menda setunggal niyat qurban
lan aqiqah 41
20.
Nyembelih sapi setunggal kangge aqiqah tiyang pitu 43
21.
Nyembelih khewan madep wonten pundi. 46
22.
Nyembelih khewan dening wong fasiq 47
23.
Nyembelih khewan ora ndang mati.
49
24.
Nyembelih khewan pisaune uwal utawa ganti pisau. 51
25.
Nyembelih khewan nganggo mesin. 54
Komentar
Posting Komentar
Harap berkomentar yang baik